KiropraktikHvad er akupunktur?

Akupunktur er behandling med tynde nåle, som man stikker ind i hud og muskler. Ved dette opnår man en stimulering af nervesystemet og skaber en lokal øget blodgennemstrømning, som kan medføre smertelindring og afslapning af musklerne vha. kroppens egne smertelindrende hormoner.

Man anvender som regel 6-12 nåle, og behandlingen varer ca. 15-20 minutter.

Man vil kunne forvente en effekt efter ca. 4-6 behandlinger, afhængig af problemstilling og varigheden heraf. En serie på 6-10 behandlinger har vist at have bedst effekt. (1)

Akupunktur er veldokumenteret for lidelser for bl.a. :

• Veldefineret smertetilstande i muskler og led (som muskelspændinger, gigtsygdomme mm.)
  • Spændingshovedpine
  • Migræne
  • Nakkesmerter
  • Lændesmerter
  • Slidgigt (også kaldet: artrose)

Det kan også have stor gavnlig effekt for: betændelsestilstande (som f.eks. tennisalbue, skinnebensbetændelse, hælspore/plantar fasciitis), muskel forstrækninger, bækkensmerter, menstruationssmerter, endometriose, andre smerter og lidelser i bækkenregionen, kvalme og hedeture – f.eks. i forbindelse med graviditet.

Der kan opstå en varme, ”prikken” eller ”sovende” fornemmelse i området, men behandlingen må ikke gøre ondt.

Der kan være bivirkninger ved behandlingen som træthed, mindre blødninger ved indstik og lettere opblussen af smerter og symptomer. Ved inkompetent brug og anvendelse kan der ske skade på indre organer.

Fysioterapeuten er kompetent uddannet gennem Dansk Selskab for Akupunktur i Fysioterapi (DSAF). Du kan læse mere om forbundet og om akupunktur på:

Hvad er akupunktur

Akupunktur i almen praksis